Nepřehlédněte Den se zubačkou a párou
Kořenov – V sobotu 2. července se veřejnosti otevře výtopna na železničním nádraží v Kořenově, v níž najdou zázemí historická železniční vozidla. Obnova zchátralé památky stála 17,7 milionu korun. „Z norských fondů jsme získali dotaci 15,3 milionu korun,“ uvedl Petr Prokeš, ředitel Železniční společnosti Tanvald (ŽST).
Rekonstrukci výtopny podpořily finance z Fondu Evropského hospodářského prostoru (EHP) grantu z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. „Slavnostní otevření výtopny proběhne 2. července, tedy 29 let po tom, kdy pod tíhou sněhu spadla střecha výtopny,“ vysvětlil Pavel Šturm z tanvaldské železniční společnosti a dodal, že se přes všechny komplikace podařilo zachránit památkově chráněnou budovu z roku 1902 a do života uvést interaktivní železniční muzeum.
Členem realizačního projektového týmu byl také jablonecký náměstek primátora a poslanec Parlamentu ČR Lukáš Pleticha. Ten se společně se svým kolegou Pavlem Svobodou zúčastnil prezentace výtopny za přítomnosti norské velvyslankyně Siri Ellen Sletner, která konstatovala, že Norské království se svými dotacemi snaží přispět ke snížení sociálních a hospodářských rozdílů v Evropě. „Už se těším na slavnostní otevření v sobotu. Pak nás čeká další část, a to zkulturnit okolí této památky,“ řekl Pleticha.
Veřejnost se do výtopny poprvé podívá v sobotu 2. července při Dnu se Zubačkou a párou. Železniční společnost Tanvald se chystá vypravit vlaky s ozubnicovou i parní lokomotivou, další historická vozidla budou uvnitř výtopny. „Zatím tam bude stará drezína z 60. let 20. století, motorová lokomotiva přezdívaná Zapalovač z roku 1959, historický motorový vůz. Postupně budu přibývat další,“ informoval Prokeš.
„Výtopna vypadá skutečně skvěle. Prohlédl jsem si ji při předpremiéře a určitě ji mohu doporučit jako skvělý tip na výlet,“ připojil se k pozvánce Pavel Svoboda.
Kořenovská výtopna patří ke dvanáctikilometrové trati provozované od roku 1902, která je včetně mostů, tunelu a budov od roku 1992 kulturní památkou. Spojnice mezi Jizerskými horami a Krkonošemi je nejstrmější železniční tratí v republice. Jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, jež pomáhá lokomotivám překonat příkré stoupání dosahující až 58 promile. Železniční společnost Tanvald na trati pořádá takzvané nostalgické jízdy, za rok se historickými vlaky sveze asi 10.000 lidí.