Rodiče mají právo vybrat si školu pro své dítě
Liberecký magistrát požádal Jablonec i okolní obce o dotaci na žáky základních škol, kteří navštěvují školská zařízení v Liberci a nemají v něm trvalé bydliště. Roční poplatek za jednoho žáka tamní náměstek pro školství, sociální věci, cestovní ruch a kulturu Ivan Langr (ZpL) vyčíslil na 7000 korun s tím, že bychom měli platit za 33 jabloneckých dětí. Celkem bychom z městského rozpočtu Liberci poslali 231 000 korun.
Jakmile jsem si dopis pana Langra přečetl, řekl jsem si, že tato žádost je v podstatě nemravnost, neboť Jablonec sám zřizuje devět kvalitních základních škol, z nichž každá nabízí navíc zajímavý mimoškolní program a neméně zajímavé zaměření školy samotné. A protože i kapacita je dostatečná, není důvod, proč by se do našich devíti škol městských a dvou soukromých nevešlo dalších 33 žáků. Fakt, že požadavek libereckého náměstka, který zdůvodňuje zvýšenými náklady na opotřebování škol, pomůcek apod., je v podstatě nezákonný, ani nebudu komentovat.
Ale jestliže by Jablonec měl Liberci zaplatit přes 200 000 korun jako školné, pak Liberec Jablonci by měl dle stejného principu přispět do městské pokladny částkou 126 000 korun, protože do našich škol dochází 18 dětí s trvalým bydlištěm v Liberci. To však liberecký náměstek jaksi zapomněl nabídnout. Do jabloneckých škol chodí více jak 400 dětí, které nemají ve městě trvalé bydliště, avšak v Jablonci žádné kompenzace od okolních obcí nepožadujeme.
Místo v základních školách dítěti zajišťuje spádovost, právo na vzdělání a právo rodičů na výběr školy. Důvodů, proč pro své potomky volí rodiče školu v jiném městě, než bydlí, může být hned několik: rodiče za prací dojíždějí, nebo si schválně vybrali klidné soukromí pro své bydlení, a je jednodušší brát děti s sebou. Pokud je to tedy možné, pak nevidím důvod, aby ředitelé rodičům u zápisu nevyhověli. Je-li to pro libereckého pana náměstka Langra tak nepřijatelné, může navrhnout ředitelům městských škol, aby stanovili taková kritéria, jimiž vyloučí možnost přijetí žáků z jiných obcí. Otázkou však je, jak takové kritérium posoudí při odvolání rodičů krajský úřad nebo instituce hájící práva dětí na vzdělávání či právo rodičů na výběr školy.