Detail článkuDomovská stránka

V Liberci je tramvaj, již vyráběli Češi pro německý trh

Technické muzeum Liberec se od pátku 15. července může pochlubit dvěma novými exponáty - tramvajovými vozy. Získalo je díky darům dvou zapálených lidí, paní Chaloupkové z Liberce a jabloneckého Lukáše Pletichy.

„Československo bylo v rámci RVHP (Rada vzájemné hospodářské pomoci) tramvajová velmoc. Rozhodnutí o výrobě tramvají pro země RVHP právě v Československu padlo někdy v 60. letech, proto byla do Prahy přesunuta z NDR i výroba východoněmeckých tramvají typu Gotha, což je motorový a vlečný vůz. Všechny tramvaje, které se v Praze vyráběly, se pak exportovaly do NDR. V Československu tak nikdy nejezdily,“ říká o historii nových přírůstků muzea Lukáš Pleticha, člen Boveraclubu, jemuž se podařilo v Jeně jeden z posledních přívěsných vozů typu B4D zakoupit a v pátek instalovat na plochu uprostřed areálu Technického muzea v Liberci.


A právě Pleticha jej zakoupil. „Kupní cena vozu a část nákladů na transport vyšla na 1500 Eur. Vůz bude nyní vystavený v Liberci, později se možná objeví také v provozu jako muzejní vůz při nejrůznějších příležitostech. Jde o dílo českých dělníků a je to zajímavý doklad historie československého průmyslu, kus kulturního dědictví naší země,“ připomíná Pleticha s tím, že Boveraclub se snaží aktivně zachraňovat kulturní dědictví a navracet památky na naše území. „Je to další drobný počin celostátního významu, obdobně jako před časem letadlo Lockheed Electra Tomáše Bati z Ameriky pro Letecké muzeum Točná nebo tank T-38 Praga ze Švýcarska, jenž putoval do vojenského muzea. Zatímco toto jsou pouze muzejní exponáty, naší tramvají se jednou svezou i lidé v Libereckém kraji,“ doufá Pleticha.


Slavnostní instalace se místo svého stranického kolegy účastnil Pavel Svoboda, který nešetřil slovy chvály. „Technické muzeum je vlastně v našem sousedství a možná se o něm stále málo ví. Snaha jak mého kolegy Lukáše Pletichy, tak paní Chaloupkové o záchranu technické minulosti je více než chvályhodná. Technické muzeum Liberec považuji za velmi dobrý tip na výlet pro rodiny i zájemce o veterány a techniku vůbec,“ konstatoval v pátek v Technickém muzeu Liberec Svoboda.


Druhým zachráněným vozem díky paní Chaloupkové je číslo 643, tzv. malý vamberák nebo vajíčko, vyřazený z provozu v Praze v roce 1959. „Tento vůz není v dobrém stavu, o jeho renovaci se postarají mladí lidé, kteří do technického muzea docházejí ve svém volnu. Kdyby jim chtěl kdokoli pomoci, dveře muzea jsou stále otevřené,“ podotýká ředitel Technického muzea Liberec Jiří Němeček, jehož snem je přeměnit současný areál muzea v park.


Technické muzeum Liberec vzniklo v pavilonu G bývalého libereckého výstaviště LVT ze soukromé iniciativy na podzim 2014 a jako jediné soukromé muzeum otevřeno od úterý do neděle vždy od 10 do 17 hodin.

  • V Liberci je tramvaj, již vyráběli Češi pro německý trh
    V Liberci je tramvaj, již vyráběli Češi pro německý trh
  • V Liberci je tramvaj, již vyráběli Češi pro německý trh
    V Liberci je tramvaj, již vyráběli Češi pro německý trh
  • V Liberci je tramvaj, již vyráběli Češi pro německý trh
    V Liberci je tramvaj, již vyráběli Češi pro německý trh
  • V Liberci je tramvaj, již vyráběli Češi pro německý trh
    V Liberci je tramvaj, již vyráběli Češi pro německý trh
  • V Liberci je tramvaj, již vyráběli Češi pro německý trh
    V Liberci je tramvaj, již vyráběli Češi pro německý trh
  • V Liberci je tramvaj, již vyráběli Češi pro německý trh
    V Liberci je tramvaj, již vyráběli Češi pro německý trh